fredag 2 januari 2009

Självstudier

Plötsligt har en ansvarfull människa kommit fram och jag bestämde mig för att lära mig lite saker som kan komma till nytta senare i livet. Jag hittade två stycken videos på något som heter Youtube, magnifik sida det där...

Det är mina språkkunskaper jag vill utöka. Och det första språket blev:
Gaeliska (stavning behöver ej vara korrekt)
Kys tou - Hur mår du?
Braes- bra (liknar skånska utan rullande r)
Gura mie ayd - tack så mycket
Slane lhiat - hejdå
Eller för de lite mer trendiga männsikorna
Heém Oo - Vi ses!

Det andra språket som fascinerade mig var Iriska. Men jag hittade ej något sådant, det fick istället bli "Nord Irländska" med lite slang.

Aye- ja
Chinkeez - kinesisk resturang
Eejit - idiot
Fillum - film
Frig - fuck

...

3 kommentarer:

Anonym sa...

för mycket fritid? haha, nejdå, puss på dej och hoppas du hämtat dig från nyårsnattensbravader! :)

Anonym sa...

kjanske för att oiriska inteä r ett språk?!!?!?!??!

Anonym sa...

C: det 'är det visste. Det är språket som talas av rätt så många människor i just irland. Precis som gaeliska. Alla regioner har i princip sitt egna forna språk.

R: tack jag spenderade dagen efter med endast tv tittande och duschning